Jak dbać o silnik zaburtowy

Jak dbać o silnik zaburtowy?

Silnik to serce każdej łodzi motorowej. Nic więc dziwnego, że wymaga on odpowiedniej troski. Regularne czynności konserwacyjne gwarantują, że silnik zaburtowy będzie przez wiele lat pracował bezawaryjnie. O jakich czynnościach mowa? W poniższym tekście opowiadamy, jak dbać o tę część – przekonaj się i popraw niezawodność swojego silnika!

Na czym polegają czynności konserwacyjne?

Aby podejść do konserwacji silnika zaburtowego, wcale nie musisz być specjalistą, chociaż doświadczenie z pewnością Ci pomoże. Prace są dość proste – polegają na kontroli poziomu oraz wymianie płynów eksploatacyjnych i utrzymywaniu sprzętu w czystości. Dzięki naszym praktycznym wskazówkom zatroszczysz się o silnik, a on odpowie prawidłowym działaniem.

Użytkowanie silnika

Budowa silnika zaburtowego sprawia, że płynem chłodniczym jest tutaj woda pobierana ze zbiornika wodnego w którym pływamy. Usterki najczęściej dotyczą więc niepoprawnego funkcjonowania układu chłodzenia. Jak się domyślasz, ze względu na to odpalanie silnika zaburtowego bez wody warto sobie odpuścić – w ten sposób ryzykujesz uszkodzeniem wirnika pompy wody i przegrzaniem układu. Jeśli chcesz wyregulować pracę sprzętu „na sucho", w naszym sklepie kupisz specjalne słuchawki dostarczające wodę do wlotu.

Wirnik pompy wody i inne elementy układu chłodzenia

Użytkownicy silników zaburtowych najwięcej problemów mają z układem chłodzenia. Nawet nowoczesne sprzęty intensywnie eksploatowane są bowiem narażone na usterki. Troska o silniki zaburtowe w dużej mierze polega na obserwowaniu ich pracy. Na co zwrócić uwagę podczas wykorzystania urządzenia? Poniżej prezentujemy części, które najczęściej ulegają awariom.

  • Wirnik pompy wodnej – to gumowy wirnik, którego zadaniem jest doprowadzanie wody do układu chłodzenia. Sprawdzaj jego stan regularnie, a także pamiętaj, aby jego pracę skontrolowali technicy podczas przeglądu.
  • Termostat – dzięki niemu temperatura silnika zaburtowego jest utrzymywana na odpowiednim poziomie. Aby uniknąć przegrzania, warto sprawdzać jego stan co roku.
  • Pobór wody – zanieczyszczony glonami pobór wody sprawia, że do układu chłodzenia trafia niewystarczająca ilość wody co może skutkować przegrzaniem.

Aby zachować silnik w dobrej kondycji przede wszystkim sprawdzaj wyrzut wody kontrolnej – dzięki niemu wiesz, że chłodzenie silnika jest prawidłowe. Ciśnienie wyrzutu powinno być stałe, co trzeba sprawdzić po każdym uruchomieniu silnika. Jeśli w ciągu paru sekund po odpaleniu, wody z otworu kontrolnego się nie pojawia, wyłącz zapłon, aby nie doprowadzić do uszkodzenia silnika. Sprawdź dolot i wyjście wody czy może nie są zatkane. Jeżeli to nie jest przyczyną skontaktuj się ze sprawdzonym serwisem.

Czyszczenie silnika

Podczas sezonu silnik chłodzony wodą zaciąga różne zanieczyszczenia. Nagromadzony brud może skutecznie zmniejszyć przepustowość kanałów chłodzących, dlatego trzeba dbać o jego usuwanie. Zrobisz to w specjalnym złączem technicznym do przepłukiwania silnika z brudu czy soli jeżeli pływamy po słonych wodach – czyszczenie polega na przepłukaniu czystą wodą. Układ chłodzenia pozbędzie się wówczas zalegających zanieczyszczeń, a Ty unikniesz przegrzania i dalszych uszkodzeń.

Wymiana oleju w silniku zaburtowym Suzuki lub innym

Producenci silników zalecają, aby po raz pierwszy wymienić olej po 20 godzinach pracy silnika. Wymiana oleju powinna wiązać się z przeglądem silnika i wymianą niezbędnych części. Następnie do wymiany oleju oraz profesjonalnego przeglądu powinno dojść po 100 godzinach pracy lub raz w roku na koniec pływania niezależnie od przepływanych godzin. Kolejne wymiany wykonuj także po 100 godzinach pracy. Jeśli korzystasz z łodzi motorowej dość rzadko, olej wymień raz do roku (po sezonie, a nie przed kolejnym).

Okresowo trzeba wymieniać również świece zapłonowe, wirnik pompy wody oraz rozrząd.

Nie zapomnij, że filtry oleju także wymagają wymiany. Warto zabrać się do tego również przy okazji corocznego przeglądu albo co 100 godzin eksploatacji. Niesprawne filtry powodują dostawanie się zanieczyszczeń do wrażliwych części mechanizmu, obniżenie mocy silnika i poważne awarie.

BLOKADA WODNA LP40 VETUS -10%
  • Wyprzedaż!
  • -10%
  • Obecnie brak na stanie, prosimy o kontakt w sprawie terminu realizacji
średnia ocen: 5,00

BLOKADA WODNA LP40 VETUS

Tłumik wydechu do silnika stacjonarnego.

857,70 zł Cena podstawowa 953,00 zł
Szybki podgląd

Kiedy przeprowadzić przegląd techniczny silnika zaburtowego?

W zależności od zaleceń producenta, różne komponenty silnika należy kontrolować raz lub dwa razy do roku. Dokładny przegląd warto przeprowadzić po sezonie, kiedy szykujesz silnik do przechowywania na zimę. Dzięki temu wcześnie wykryjesz nieprawidłowości w działaniu sprzętu. Nie warto odkładać tego zadania do wiosny – wtedy kiedy jak najszybciej będziesz chciał wypłynąć na wodę, a niesprawny silnik zaburtowy lub stacjonarny ci to utrudnią. Pamiętaj też, że w wielu przypadkach przegląd posezonowy jest wymagany w okresie gwarancji.

Smarowanie

Ostatnią czynnością konserwacyjną po sezonie jest proces smarowania zewnętrznych ruchomych elementów silnika. Koniecznie przesmaruj wszystkie cięgna, dzięki temu zmniejszysz ich tarcie. Stosuj zawsze wysokiej jakości smary wodoodporne, m.in. na wspornik silnika, wałek śrubowy oraz przechyłowy, a także wałek zmiany biegów, oraz smar antykorozyjny na śruby zaciskowe, instalację elektryczną i na wszystkie elementy narażone na korozję.

Silnika zaburtowy najlepiej przechowywać w pozycji pionowej.

Konserwacja silnika zaburtowego z Boatshop.pl

Środki takie jak oleje silnikowe czy inne specyfiki do konserwacji silników zaburtowych znajdziesz w ofercie sklepu Boatshop.pl. Dzięki nim proces przeglądu na koniec sezonu będzie szybki, łatwy i przyjemny. A co jeśli silnik uległ uszkodzeniu? W katalogu mamy także wiele niezbędnych części do ich napraw – zadzwoń lub napisz, a wspólnie dopasujemy je do Twojego modelu.

FAQ

  1. Jak dbać o silnik zaburtowy?

Pielęgnacja silnika polega głównie na kontroli poziomu i wymianie oleju, utrzymywaniu sprzętu w czystości oraz sprawdzeniu efektywności chłodzenia.

  1. Kiedy wymienić olej w silniku zaburtowym?

Po zakupie trzeba to zrobić po 20 godzinach pracy. Następnie każdorazowo po 100 godzinach pracy albo raz w roku.

  1. Jak sprawdzić rok produkcji silnika zaburtowego Suzuki czy Mercury?

Na każdym silniku powinna znajdować się specjalna naklejka/tabliczka z kodem silnika, numerem seryjnym, modelem oraz rokiem produkcji. Rok może być również zakodowany, wtedy warto skontaktować się bezpośrednio z serwisem.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Akceptuj