jak dobrać śrubę napędową do łodzi

Jak dobrać śrubę napędową do łodzi?  - 

Chyba każdemu żeglarzowi zależy, aby jego łódź była wydajna, jej obsługa łatwa, a przyspieszanie – możliwie najlepsze. Odpowiadają za to silnik oraz dopasowana śruba napędowa. Dobór komponentu stanowi kłopot nawet wśród profesjonalistów, dlatego w tym artykule przyjrzymy się bliżej problemowi zakupu śruby napędowej. Zapraszamy na pokład!

Śruba napędowa – sposób działania

Zanim wskażemy Ci parametry śruby, na jakie trzeba zwrócić uwagę, zobaczmy, jak działa taki komponent. Śruba do napędu łodzi jest wyposażona w piastę otoczoną jednakowymi łopatkami. Łopaty skręcono tak, aby obracały się zgodnie z ruchem wskazówek zegara i popychały wodę do tyłu (podacz płynięcia do przodu), napędzając łódź. W instalacjach dwusilnikowych znajdują się dwie śruby: prawo i lewoskrętna, które zapewniają jednostce większą prędkość maksymalną, a także stabilność.

Dobór śruby napędowej do łodzi

Śrubę napędową można porównać do skrzyni biegów w samochodzie – im większy skok śruby, tym szybsza śruba, która radzi sobie z mniejszą masą. I odwrotnie – im mniejszy skok śruby, tym wolniejsza śruba, która radzi sobie z większą masą. Z tego względu warto porównać parametry śruby wykorzystywanej do tej pory.

Podczas wybierania komponentu przydadzą się także liczby z obrotomierza. Jeśli maksymalne obroty silnika to ok. 5500 obrotów, z powodzeniem możemy zwiększyć skok śruby napędowej. Dzięki temu zwiększysz także prędkość łodzi. W przypadku wolniejszych jednostek warto zmniejszyć skok śruby napędowej, aby silnik osiągnął maksymalne obroty na poziomie ok. 5500.

Skok śruby

Skok to odległość, o którą śruba mogłaby się przesunąć podczas jednego obrotu, gdyby poruszała się w ciele stałym (np. jak wkręt w miękkim drewnie). Śruby napędowe oznaczone 13¾ × 21 to komponenty o średnicy 13¾ cali ze skokiem 21 cali. Woda jest jednak płynem, zatem śruba wkręca się w nią nie tak, jak wskazuje skok, ale z uślizgiem. Większe i wolniejsze łódki mają duży uślizg śruby, a szybsze – mniejszy. Dodatkowo jeśli po wymianie śruby łódź pływa powoli albo długo wchodzi na maksymalne obroty, należy zmniejszyć skok śruby.

Możesz samodzielnie obliczyć skok albo posłużyć się jednym z kalkulatorów dostępnych w sieci. Do wyliczeń będą Ci potrzebne prędkość łodzi w węzłach (oznaczona symbolem kt) oraz obroty śruby na minutę (oznaczone jako rpm).

Na co jeszcze zwrócić uwagę, wybierając śrubę napędową?

Śruby aluminiowe czy stalowe?

Materiał to jedna z pierwszych kwestii, którą warto rozważyć przy zakupie śruby napędowej. Każdy z dostępnych materiałów ma swoje plusy. Aluminium jest najpopularniejszym surowcem do wyrobu śrub. I nic dziwnego – jego zalety to m.in.:

  • wytrzymałość,
  • łatwe usuwanie usterek,
  • odporność na korozję.

Z drugiej strony stal nierdzewna jest nawet pięciokrotnie mocniejsza od aluminium, odporna na zarysowania i uderzenia. Łopatka śruby stalowej może być grubsza oraz skuteczniejsza. Zazwyczaj śruby stalowe produkuje się z myślą o konkretnych typach łodzi, aby osiągać oczekiwane parametry. Przy komponentach ze stali nierdzewnej, po uderzeniu śruby w przeszkodę istnieje ryzyko uszkodzenia wału silnika. Miękkie łopatki z aluminium nie stwarzają takiego zagrożenia.

Średnica śruby

Chociaż średnicy śruby nie możesz wybrać (jest uzależniona od mocy silnika oraz skoku), warto zwrócić na nią uwagę. Średnica to odległość brzegów okręgu, który zataczają końce łopatek przy obrocie śruby. Średnica zwykle zwiększa się w śrubach wykorzystywanych przez wolne łodzie. Mniejsza średnica oznacza zaś duży skok i mocniejsze pochylenie łopatek śruby.

Kąt natarcia

Kąt natarcia śruby to kąt, pod jakim łopatka jest zakrzywiona względem piasty. Większy kąt natarcia na ogół zwiększa zdolność śruby do działania w kawitacji. Lekkie, szybsze łodzie, w których wysokość pawęży silnika lub napędu jest większa, większy kąt natarcia przytrzymuje dziób łodzi wyżej, co skutkuje zwiększeniem prędkości. Jeśli posiadasz bardzo lekką łódź, zbyt duży kąt natarcia może powodować duże uniesienie dziobu oraz niestabilność.

Jaki kąt natarcia wybrać? Podstawowe śruby napędowe do silników zaburtowych lub napędów rufowych mają łopatki ułożone pod kątem natarcia ok. 15°. Śruby o większej wydajności posiadają wzrastający kąt natarcia do ok. 30° przy końcu łopatki.

Liczba łopatek

Teoretycznie śruba stalowa czy aluminiowa z jedną łopatką byłaby najsprawniejsza, gdyby wibracje na łodzi nie stanowiły problemu. Dla komfortu użytkowania łodzi wykorzystuje się więc przynajmniej dwie łopatki. Większa ich liczba zmniejsza wibracje, ale także sprawność śruby, o czym należy pamiętać podczas doboru śruby napędowej. Najpopularniejsze modele posiadają trzy łopatki – to optymalny kompromis pomiędzy wibracjami a sprawnością komponentu.

Czym się różnią poszczególne rodzaje śrub?

  • Śruby 3-łopatkowe osiągają największą prędkość maksymalną – dobrze przenoszą moc w spokojnych warunkach.
  • Śruby 4-łopatkowe na takich samych obrotach silnika, jak 3-łopatkowe osiągają zwiększoną prędkość w średnim zakresie. Na niskich prędkościach pozwalają jednak na łatwiejsze manewrowanie, szybciej wchodzą w ślizg i ich praca jest spokojniejsza.
  • Śruby 5-łopatkowe mają najlepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Najłatwiej wchodzą w ślizg, a ich praca jest wyjątkowo płynna.

Gdzie kupić śrubę napędową?

Poszukiwanie odpowiedniego komponentu do łodzi to nie lada wyzwanie – zarówno dla początkujących, jak i wyrobionych wilków morskich. Śruby napędowe i elementy do ich montażu czy naprawy znajdziesz w naszym sklepie. Boatshop to od ponad 40 lat miejsce, w którym miłośnicy żeglarstwa rozwiązują problemy dotyczące łodzi. Jak dobrać śrubę napędową do jachtu? Przyjdziemy Ci z fachową pomocą! Zobacz, co możemy Ci zaoferować, a na pewno znajdziesz element idealny dla siebie i swojej jednostki.

FAQ

  1. Jak działa śruba napędowa?

Na piaście osadzone są skręcone łopatki, które popychają wodę do tyłu. W ten sposób łódź się porusza.

  1. Jak wybrać śrubę napędową do łodzi?

Trzeba koniecznie zwrócić uwagę na takie parametry jak: skok, materiał, średnica, kąt natarcia oraz liczba łopatek śruby. Jeśli wymieniasz uszkodzoną śrubę, sprawdź parametry poprzedniej części i na jej podstawie wybierz nowy komponent.

  1. Czym różnią się śruby 2- od 4-łopatkowych?

Śruby z dwiema łopatkami maksymalizują moc silnika i sprawność jednostki, jednak wywołują wibracje. Natomiast śruby 4-łopatkowe to doskonały kompromis pomiędzy minimalizacją wibracji a prędkością i łatwością manewrowania.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Akceptuj