Przygotowanie łodzi do sezonu

Przygotowanie łodzi do sezonu  - 

Przedsezonowa czy posezonowa konserwacja łodzi?

Co do tego, że przygotowanie łodzi do sezonu jest niezbędne, nie ma wątpliwości, ale kiedy to zrobić? W praktyce prace należy przeprowadzić i po zakończeniu sezonu, i przed rozpoczęciem kolejnego – jednak im lepiej przygotujesz łódkę do zimowania, tym szybciej wypłyniesz w pierwszy rejs wiosną, przy minimum zabiegów i uniknięciu poważnych napraw. Z drugiej strony posezonowa konserwacja łodzi nie oddala też konieczności przeprowadzenia gruntownego przeglądu instalacji, mocowań, okuć i połączeń i wyczyszczenia jednostki przed pierwszym wypłynięciem.

Jak przebiega przygotowanie łodzi do sezonu?

Przygotowanie łodzi do sezonu to kompleksowy przegląd wszystkich instalacji, okuć, mocowań, połączeń oraz elementów wyposażenia, gruntowne czyszczenie, wietrzenie, wymiana płynów, części eksploatacyjnych, a także konserwacja: zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi. Podzielmy całość prac na kilka większych kroków.

Zacznij od czyszczenia łodzi i wietrzenia wnętrza jachtu

Po pierwsze, solidnie umyj łódź, cały kadłub, pokład, burty, dno czystą wodą – szybko, sprawnie i skutecznie zrobisz to za pomocą myjki ciśnieniowej, jednak nie należy jej używać do czyszczenia drewna tekowego. Łódź warto ustawić na specjalnych kobyłkach, aby woda mogła swobodnie wypływać. Po usunięciu osadów i brudu znacznie łatwiej zlokalizujesz wszelkie ubytki, większe otarcia lub zadrapania, które trzeba będzie naprawić. Pozostałych plam oleistych i nalotów pozbędziesz się z powierzchni kadłuba za pomocą miękkiej szczotki. Zadanie ułatwią Ci profesjonalne środki czystości do łodzi: spodu, kadłuba, pokładu, osprzętu. Specjalnie przeznaczoną do tego celu chemię warto wykorzystać też do mycia żagli i brezentów. Bardzo dobrze sprawdzają się środki do drewna tekowego, które chronią i poprawiają jego wygląd.

Wnętrze łodzi, która spędziła długie zimowe tygodnie pod ochronną plandeką, warto gruntownie wywietrzyć i dokładnie osuszyć – w tym celu możesz wspomóc się nagrzewnicą. Tak pozbędziesz się nieprzyjemnego zapachu, ale również nadmiaru wilgoci, która sprzyja rozwojowi groźnych dla zdrowia grzybów i pleśni. Na porządne wywietrzenie jednostki potrzeba minimum kilku godzin.

Sprawdź szczelność oraz mocowania masztu i okuć

Czyszczenie łodzi to też okazja do wyłapania ewentualnych nieszczelności – po umyciu zerknij, czy wewnątrz czasem nie zebrała się woda. Pamiętaj, że jeśli nie sprawdzisz tego przed zwodowaniem jednostki i przeoczysz nieszczelności, później pozostanie tylko ponownie wyciągnąć łódź na ląd. Zwróć uwagę na wszystkie słabe punkty: okna, iluminatory, luki, przepusty w kadłubie. Przeciekające połączenia trzeba solidnie uszczelnić.

Nieszczelności po zimie to jedno, drugim częstym problemem jest poluzowanie się mocowań elementów okucia. Sprawdź je – poruszaj z dużą siłą knagami i relingami, stoperami, rolkami fałów, podwięziami, wantami, kabestanami, płetwą sterową, mocowaniami masztu. Zlokalizuj wszystkie te mocowania, które mogłyby się poluzować. Jeśli znajdziesz jakikolwiek luz, musisz go usunąć. Warto jednak najpierw rozebrać, wyczyścić dany element i dopiero go przykręcić czy ewentualnie skorzystać z uszczelniacza. Sporo uwagi wymagają zwłaszcza kabestany. Nawet jeśli wydają się w porządku, dobrze je solidnie wyczyścić i nasmarować. Sprawdź od razu wszystkie liny na jednostce: poprzecierane lub mające swoje lata najlepiej wymienić na nowe.

Sprawdź instalację paliwową, elektryczną i wodną

Zimą mogło też dojść do usterki elektryki. Zacznij od jej gruntownego sprawdzenia – włącz wszystkie lampy, oświetlenie nawigacyjne, urządzenia elektryczne i upewnij się, że działają poprawnie. Instalacja elektryczna na łodzi jest niezbędna dla bezpieczeństwa i komfortu, ale może też stwarzać zagrożenie. Jeśli wyłapiesz usterkę, skorzystaj z pomocy doświadczonego specjalisty.

Pora na instalację wodną: koniecznie wypłucz zbiorniki wody pitnej, a także zdezynfekuj cały system – środki do odkażenia instalacji kupisz m.in. w sklepach żeglarskich. Tę pracę warto wykonać co sezon i zawsze, gdy z kranów czy zbiornika na wodę wydobywa się nieprzyjemny zapach. Sprawdź też szczelność baterii, zlewów czy umywalek – wszystkie uszkodzone czy przeciekające uszczelki należy wymienić.

Kolejna bardzo ważna kwestia to instalacja paliwowa – raz na kilka sezonów trzeba ją profesjonalnie wyczyścić, a co sezon pilnie sprawdzić. Koniecznie wymień filtry, a także wyczyść odstojnik paliwa w przypadku silnika diesla. Sprawdź, czy nie dochodzi do wycieków, przypatrz się mocowaniu i uszczelnieniu końcówek węży.

Zerknij jeszcze do zbiornika paliwa – nie powinno być w nim wody czy też osadów biologicznych, które mogą doprowadzić do groźnej awarii. Sprawdź stan elementów gumowych linii paliwowej, które wraz z upływem czasu tracą na swojej elastyczności i dochodzi do niewielkich pęknięć niewidocznych na pierwszy rzut oka.

Usuń naloty i pomaluj dno farbą antyporostową

Sporo uwagi warto poświęcić burtom łodzi. Nieco pracochłonnym, lecz korzystnym zabiegiem jest wypolerowanie burt, dzięki któremu pozbędziesz się rys i drobnych otarć oraz przywrócisz łodzi ładny, świeży wygląd. Przed polerowaniem i jeśli z niego rezygnujesz, usuń też wszelkie naloty. Dno łodzi warto co najmniej raz na dwa, trzy sezony pomalować farbą antyporostową, a co rok uzupełnić jej ewentualne ubytki. Poważne uszkodzenia dna wymagają specjalistycznej naprawy, która może trwać nawet kilka dni, dlatego warto przyjrzeć się mu jak najwcześniej.

W tak przygotowanej łodzi pozostanie posprzątać wnętrze oraz uzupełnić usunięte na zimę elementy wyposażenia. Warto też sprawdzić kamizelki ratunkowe, koła i bojki.

FAQ:

  1. Jak przygotować łódź do sezonu?

Przygotowanie łodzi do sezonu obejmuje szereg czynności, w tym solidne czyszczenie, sprawdzenie szczelności i ewentualnych luzów na mocowaniach okucia oraz przegląd instalacji elektrycznej, wodnej i paliwowej.

  1. Kiedy przygotować łódź do sezonu, przed zimą czy wiosną?

Po sezonie łódź warto dobrze przygotować do zimowania – wyczyścić ją, pomalować farbą antyporostową, zabezpieczyć instalacje i naprawić przecieki. Wiosną natomiast jednostka nadal wymaga gruntownego przeglądu uszczelnień, mocowań i instalacji.

  1. Jak często należy malować łódź farbą antyporostową?

Zaleca się malować dno łodzi farbą antyporostową minimum raz na dwa, trzy sezony, ale co roku należy skontrolować powłokę i uzupełnić ewentualne ubytki.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Akceptuj