Silnik elektryczny czy spalinowy do łodzi?

Silnik elektryczny czy spalinowy do łodzi? Co wybrać?

E-mobility – nie tylko w motoryzacji

Branża e-mobility, czyli elektryfikacji samochodów, zapoczątkowana przez współczesne koncerny motoryzacyjne, z roku na rok zyskuje na sile. Kierowcy zauważają zalety aut elektrycznych, a ich producenci rosnące zainteresowanie, przez które obecnie na swój wymarzony pojazd zasilany zieloną energią przyjdzie nam poczekać kilkanaście miesięcy.

Podobnie kwestia ekologii wygląda w motorowodniactwie, tutaj jednak szalę na korzyść elektryfikacji przechyla z całą pewnością kilka charakterystycznych cech konstrukcyjnych nowoczesnych silników – i to zarówno spalinowych, jak i elektrycznych.

Silnik elektryczny czy spalinowy do łodzi – najważniejsze różnice

Silniki elektryczne oraz silniki spalinowe służą do wprawiania łodzi w ruch, zatem działają na podobnej zasadzie, jak jednostki napędowe w samochodach osobowych. Silnik, spalając paliwo lub zużywając energię elektryczną, przenosi uzyskaną w ten sposób energię na kolejne elementy mechaniczne, w tym wały i przekładnie, które w ostatecznym rozrachunku łączą się z kołami lub śrubą napędową.

Podstawa i fundament, na którym zbudowano ponad 100 lat ogólnoświatowej motoryzacji. Za pomocą silników spalinowych można wprawić w ruch każdą łódź, w tym największe jachty i łodzie o ponadprzeciętnych wymiarach fizycznych.

Silniki mogą działać na benzynę, jak i na olej napędowy, i cechują się przede wszystkim dużą różnorodnością. W sklepach dostępne są zarówno warianty małe czterosuwowe, które podczas pracy zużywają marginalne ilości paliwa, jak i te o znacznie większej mocy, które montuje się w największych jednostkach pływających. Składają się z tłoków, cylindrów oraz komór spalania, w których dochodzi do zjawiska kontrolowanego wybuchu mieszanki paliwowo-powietrznej w momencie ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka w cylindrze.

Podstawową cechą, lecz także w pewnym stopniu wadą silnika spalinowego, jest duży hałas generowany przez jednostkę. Może on osiągać natężenie na tyle wysokie, że uniemożliwi proces połowu przez wędkarza, a sama łódź może nie zostać wpuszczona na tereny o podwyższonych wymaganiach względem głośności, np. akwenach objętych strefą ciszy.

W silnikach spalinowych dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, zatem należy zakupić odpowiednią ilość paliwa i mieć go zawsze w zapasie.

Silniki elektryczne stają się coraz popularniejsze, a fakt ten wbrew pozorom nie wynika wyłącznie z chęci ochrony natury, lecz także z ogólnych cech typowych dla tego stosunkowo ekologicznego napędu. Przede wszystkim wydatkują energię skumulowaną w akumulatorach, dzięki czemu na pokładzie nie trzeba wydzielać miejsca na dodatkowy zbiornik paliwa. Ponadto silnik elektryczny do łodzi jest niezwykle cichy, gdyż w trakcie jego pracy nie dochodzi do spalania mieszanki paliwa.

Co więcej, sam silnik elektryczny waży znacznie mniej niż spalinowy, jest także wysoce wytrzymały dzięki minimalnej liczbie elementów mechanicznych, a przy tym także charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym oraz mocą odpowiednią do większości zastosowań prywatnych. Nie bez znaczenia jest również niski koszt, dzięki któremu zakup silnika elektrycznego nie powinien nadwyrężyć budżetu wielbiciela motorowodniactwa. Oczywiście bardzo istotny jest parametr uciągu, który odpowiada za realne możliwości danej jednostki napędowej. Mocniejszy silnik sprawdzi się w jednostkach o wadze znacznie powyżej 1 tony, podczas gdy mniejszy dodatkowy silnik manewrowy można wykorzystać wyłącznie w celu cumowania w porcie przez duże jednostki komercyjne.

Nie ma rozwiązania bez wad – sformułowanie to obejmuje także zaburtowe silniki elektryczne, które mimo wielu zalet mają także kilka nieco słabszych stron. Największym i najbardziej widocznym jest oczywiście zasięg, który tak naprawdę może zależeć nawet od warunków panujących w danym zbiorniku wodnym. Co więcej, trzeba się także nastawić na inwestycje dodatkowe. Mimo stosunkowo niskiej ceny zakupu elektryczne silniki zaburtowe wymagają stałych dostaw prądu, przez co niezbędne okażą się także akumulatory, w których znajduje się prąd. Wraz z ceną rośnie jednak zasięg, gdyż im więcej pojemnych akumulatorów, tym więcej „paliwa”.

Niezbędny może okazać się także maximizer, dzięki któremu możliwa jest płynna regulacja obrotów i tym samym mocy silnika w pełnym zakresie. To znaczne ułatwienie.

Silnik spalinowy czy elektryczny do łodzi – co jest lepszym rozwiązaniem?

Na to pytanie nie istnieje jednoznaczna odpowiedź. Silniki spalinowe są preferowane przez wielbicieli motorowodniactwa już od lat, dlatego mają u większości żeglarzy stałą, unormowaną pozycję. Na rynku znajduje się bardzo wiele modeli, o zupełnie różnej długości kolumny, zakresie sterowania, czy materiale z którego została wykonana np. śruba. Różni je oczywiście także moc silnika, którą można bez większych problemów dopasować do praktycznie wszystkich ogólnie dostępnych jednostek pływających. W silniku elektrycznym jest nieco inaczej. Urządzenia te są przeznaczone dla osób, które szczególnie mocno liczą na cichą pracę jednostki, nawet kosztem nieco mniejszego wyboru i mniejszej mocy maksymalnej.

FAQ:

  1. Silnik elektryczny czy spalinowy do łodzi – który jest lepszy?

Wybór jest bardzo trudny. Silnik spalinowy jest przeznaczony głównie do dużych jednostek pływających oraz na długie trasy, podczas gdy elektryczny sprawdzi się w przypadku niewielkich łodzi lub do manewrowania w porcie w przypadku największych jachtów.

  1. Silnik spalinowy do łodzi – jakie ma zalety?

Silniki spalinowe cechuje łatwość montażu oraz łatwa dostępność paliwa, dzięki czemu można napełnić je w kilka minut paliwem z każdej stacji benzynowej. Jest dostępny w wielu wariantach, różniących się mocą oraz uciągiem, dzięki czemu każdy z pewnością znajdzie model odpowiedni dla siebie.

  1. Jakie są zalety silników elektrycznych do łodzi?

Silniki elektryczne mają zupełnie inną charakterystykę niż spalinowe. Różnią się przede wszystkim bardzo cichą pracą, brakiem spalin wydzielanych do atmosfery, jak i stosunkowo dużym momentem obrotowym oraz mocą. Cechuje je jednak także potrzeba zakupu urządzeń dodatkowych, takich jak maximizer, akumulatory oraz w niektórych przypadkach panele solarne.

 

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Akceptuj