
KOŁEK/PIN DO ŚRUBY NAPĘDOWE MERCURY 2,5-3,5 KM 17-815111Q02
Kołek śruby napędowej do silników zaburtowych.

ŚRUBA NAPĘDOWA SUZUKI 58100-88L52-019
Śruba aluminiowa 3 x 11-3/8 x 14.

NAKRĘTKA ŚRUBY NAPĘDOWEJ MERCURY + PODKŁADKA OD 75 KM ALPHA ONE, BRAVO ONE 11-8M0056234
Nakrętka śruby napędowej Mercury + podkładka 11-8M0056234

ŚRUBA NAPĘDOWA 2,5-3,5 KM MERCURY TOHATSU ZAMIENNIK
Śruba napędowa do silników zaburtowych Mercury, Tohatsu.

KLUCZ DO ŚRUB NAPĘDOWYCH
Wykonany z włókna szklanego oraz nylonu klucz do śrub.

OSŁONA ŚRUBY NAPĘDOWEJ SILNIKA FI29 PLASTIKOWA 25-35KM
Osłona śruby napędowej.

OSŁONA ŚRUBY NAPĘDOWEJ SILNIKA FI23 PLASTIKOWA 9-25KM ŻÓŁTA
Osłona śruby napędowej.

ZESTAW PODKŁADEK DO ŚRUBY NAPĘDOWEJ SOLAS YD HONDA 75-130 KM
Podkładki do śruby napędowej Solas.
Jak dobrać śrubę napędową do łodzi?
Wybór śruby napędowej jest bardzo ważny z punktu widzenia osiągów łodzi. Ma on wpływ na rozpędzanie, prędkość, zużycie paliwa, stateczność i prędkość obrotową silnika. Konstrukcję, rodzaj i skok śruby należy dopasować do indywidualnych potrzeb, uwzględniając wymagania i warunki eksploatacji. Może się również okazać, że dealer bądź producent łodzi sprawdził, jaki rozmiar śruby jest odpowiedni dla wybranego silnika i jednostki.
Materiał, czyli śruby ze stali nierdzewnej i aluminium
Na rynku dostępne są głównie dwa rodzaje śruby – aluminiowe i ze stali nierdzewnej. Oba materiały są odporne na korozję oraz trwałe, mają też zalety i wady. Aluminium jest lżejsze oraz zwykle dużo tańsze, natomiast stal nierdzewna przebija je pod kątem trwałości i odporności na uszkodzenia. Istnieją również śruby z tworzywa sztucznego czy kompozytu, bardzo lekkie, odporne na wodę i tanie, jednak cechuje je mniejsza wytrzymałość. W Boatshop.pl polecamy śruby stalowe Suzuki.
Śruby napędowe Suzuki wykonane ze stali nierdzewnej zapewniają lepsze osiągi i są trwalsze od śrub ze stopu aluminium. Ich agresywna konstrukcja mocno poprawia osiągi łodzi. Najwyższej klasy stal nierdzewna zapewnia długotrwałą niezawodność. Dodatkowo śruby napędowe Suzuki ze stali nierdzewnej są również wyposażone w poduszkę piasty wykonaną z gumy, która pochłania drgania i wstrząsy w przypadku uderzenia śruby o przedmiot znajdujący się pod wodą.
Wymiary i średnica śrub napędowych
Rozmiar śruby napędowej opisuje się za pomocą trzech liczb, np. 3 × 13 × 18. Oznaczają one kolejno liczbę łopatek, średnicę i skok śruby. Najważniejsza jest wartość skoku. Średnica śruby jest zwykle określona przez inżynierów i wynika z wielkości i modelu silnika.
Średnica śruby odpowiada średnicy okręgu, jaki zataczają wierzchołki jej łopatek. Ta wartość jest określana podczas projektowania śruby napędowej i najczęściej wynika z potrzeby jej dopasowania do wielkości silnika, konstrukcji przekładni głównej, mocy silnika i prędkości obrotowej.
Skok śruby napędowej
Skok śruby napędowej to teoretyczna odległość, wyrażona w calach, jaką śruba pokona w wodzie, wykonując jeden obrót. Jeżeli skok śruby wynosi 18 cali, to jeden obrót śruby powoduje jej teoretyczne przesunięcie do przodu o 18 cali. Zawsze jednak występują pewne straty, gdyż sprawność śruby zależy od jej kształtu, stanu wody i masy łodzi. Im są one mniejsze, tym efektywniej będzie pracowała śruba i przy danej prędkości obrotowej silnika łódź będzie poruszała się szybciej.
Mniejszy skok oznacza lepsze przyspieszenie, ale też mniejszą prędkość maksymalną. Większy skok przekłada się na gorsze przyspieszenie, ale i na większą prędkość maksymalną. Jeden cal skoku śruby odpowiada 150-200 obrotom silnika przy całkowicie otwartej przepustnicy (WOT). Gdy więc zwiększymy skok o 1 cal, to prędkość obrotowa zmniejszy się o 150-200 obrotów na minutę przy w pełni otwartej przepustnicy. Jeżeli zmniejszymy skok o 1 cal, to prędkość obrotowa zwiększy się o 150-200 obrotów na minutę przy w pełni otwartej przepustnicy.
Silnik napędzający daną jednostkę zawsze powinien pracować z zalecaną prędkością obrotową, która jest podana w instrukcji użytkownika. Praca silnika z prędkością obrotową spoza zalecanego zakresu może spowodować poważne jego uszkodzenia, a także utratę gwarancji.
Profil zakrzywienia płata śruby
Zakrzywienie łopat śruby zmniejsza poślizg i napowietrzanie – pozwala na montaż silnika wyżej na pawęży oraz zwiększenie trymu w celu uniesienia dziobu łodzi. Profil zakrzywienia płata śruby jest to zaokrąglenie kształtu płata śruby wzdłuż krawędzi natarcia od miejsca, w którym skok zwiększa się o 1/2 cala do wierzchołka łopaty.
Kąt natarcia śruby
Kąt natarcia śruby jest to kąt, pod jakim płat śruby jest nachylony w stosunku do piasty. Kąt natarcia równy 0 oznacza, że łopaty śruby są ustawione prostopadle do piasty. Łopaty śruby o większym kącie natarcia są bardziej pochylone ku tylnej części śruby. W przypadku śruby napędowej o dużym kącie natarcia woda będzie dłużej spływała po jej łopatach, a kiedy silnik będzie umieszczony wyżej, śruba będzie powodowała mniejsze napowietrzanie wody. Śruby napędowe o większym kącie natarcia wytwarzają większą siłę ciągu, która pomaga skuteczniej unosić dziób łodzi.
Aby poprawnie wybrać śrubę napędową w stosunku do silnika, należy też sprawdzić średnicę przekładni oraz liczbę frezów wału napędowego i porównać dane z parametrami technicznymi konkretnych śrub (dane dostępne w opisach produktów). Z dopasowaniem śrub napędowych pomogą też nasi specjaliści: prosimy o kontakt z obsługą sklepu Boatshop.pl.
Jakie śruby napędowe do silników stacjonarnych, a jakie śruby do zaburtowych?
W praktyce śruby napędowe – do silników zaburtowych i stacjonarnych – są produkowane pod kątem określonych modeli konkretnych marek. W specyfikacji technicznej każdej śruby znajdziesz wykaz silników, z którymi będzie bez zarzutu współpracować. Może ich być wiele – i tak np. śruby napędowe do silników zaburtowych Mercury współpracują również z modelami od Hondy, Suzuki czy Yamahy.
Wybierając śrubę jako zamiennik dla starej, najlepiej kierować się jej parametrami, gdy spisywała się bez zarzutu. Dla konkretnego silnika z zadaną prędkością obrotową, chcąc uzyskać większą prędkość łodzi, warto wybrać śrubę o skok większą, ale należy pamiętać, że przy zwiększeniu skoku osiągniemy także wolniejsze obroty silnika (o około 200 RPM).
Specjaliści serwisu Boatshop.pl podpowiedzą, podzielą się wiedzą i doświadczeniem – wspólnie dobierzemy śrubę, która będzie dobrze dostosowana i spełni oczekiwania. W naszym sklepie skompletujesz także pozostałe wyposażenie łodzi i jachtu. Proponujemy m.in. osprzęt jachtowy, liny, układy sterowania, akcesoria silnikowe i wiele więcej. Dobre marki, sprawdzone rozwiązania i rozsądne ceny – zapraszamy!