KOŁEK/PIN DO ŚRUBY NAPĘDOWE MERCURY 2,5-3,5 KM 17-815111Q02
Kołek śruby napędowej do silników zaburtowych.
Śruby napędowe do łodzi to pojemna i wyjątkowo zróżnicowana kategoria. Ponieważ dobiera się je precyzyjnie do parametrów jednostki i silnika oraz potrzeb i preferencji użytkownika, proponujemy kilkanaście różnych modeli od znanych i sprawdzonych marek, m.in. Suzuki, Mercury, Honda, Johnson. Służymy też pomocą w wyborze odpowiedniego artykułu i zapewniamy również wszystkie niezbędne części – osłony, podkładki i inne. Wszystko znajdziesz właśnie w tej kategorii. Zachęcamy do kontaktu i zapraszamy na zakupy!
Kołek śruby napędowej do silników zaburtowych.
Pin do śruby napędowej do silnika Motorguide.
Śruba aluminiowa 3 x 11-3/8 x 14.
Podkładki do śruby napędowej Solas.
Śruba napędowa do silnika Mercury.
Podkładki do śruby napędowej Solas.
Tuleja otworu śruby napędowej.
Osłona śmigła to sprytne rozwiązanie i zabezpieczenie silnika zaburtowego.
Wybór śruby napędowej jest bardzo ważny z punktu widzenia osiągów łodzi. Ma ona wpływ na przyśpieszenie, prędkość, zużycie paliwa, stateczność i prędkość obrotową silnika. Konstrukcję, rodzaj i skok śruby należy dopasować do indywidualnych potrzeb, uwzględniając wymagania i warunki eksploatacji. Może się również okazać, że dealer bądź producent łodzi sprawdził, jaki rozmiar śruby jest odpowiedni dla wybranego silnika i jednostki. Szeroki wybór śrub stałych na Boatshop.pl na pewno pozwoli znaleźć idealnie pasujący model! Poniżej natomiast wskazówki, którymi warto kierować się przy wyborze – w razie wątpliwości nasi eksperci służą jednak pomocą!
Śruba napędowa łodzi składa się z piasty oraz przymocowanych do niej łopat, które odpowiadają za wytwarzanie siły napędowej. Piasta, mająca kształt tulei, osadzana jest bezpośrednio na wale napędowym, przenosząc jego ruch obrotowy na łopaty. Każda z łopat posiada dwie główne powierzchnie – jedną z nich jest powierzchnia ssąca, skierowana w stronę kadłuba, a drugą powierzchnia cisnąca, zwrócona przeciwnie. Jak działa śruba napędowa? Podczas pracy śruby, krawędź natarcia łopaty pierwsza styka się z wodą, a woda opuszcza ją przy krawędzi spływu, co razem umożliwia skuteczne poruszanie się jednostki po wodzie.
Na rynku dostępne są głównie dwa rodzaje śruby – aluminiowe i ze stali nierdzewnej. Oba materiały są odporne na korozję oraz trwałe, mają też zalety i wady. Aluminium jest lżejsze oraz zwykle dużo tańsze, natomiast stal nierdzewna przebija je pod kątem trwałości i odporności na uszkodzenia. Istnieją również śruby z tworzywa sztucznego czy kompozytu, bardzo lekkie, odporne na wodę i tanie, jednak cechuje je mniejsza wytrzymałość. W Boatshop.pl polecamy śruby stalowe Suzuki.
Śruby napędowe Suzuki wykonane ze stali nierdzewnej zapewniają lepsze osiągi i są trwalsze od śrub ze stopu aluminium. Ich agresywna konstrukcja mocno poprawia osiągi łodzi. Najwyższej klasy stal nierdzewna zapewnia długotrwałą niezawodność. Dodatkowo śruby napędowe Suzuki ze stali nierdzewnej są również wyposażone w poduszkę piasty wykonaną z gumy, która pochłania drgania i wstrząsy w przypadku uderzenia śruby o przedmiot znajdujący się pod wodą. Śruby te oferują doskonały stosunek ceny do jakości!

Wybierając śruby z tej kategorii warto zwrócić szczególną uwagę na wymiary. Rozmiar śruby napędowej opisuje się za pomocą trzech liczb, np. 3 × 13 × 18. Oznaczają one kolejno liczbę łopatek, średnicę i skok śruby. Najważniejsza jest wartość skoku. Średnica śruby jest zwykle określona przez inżynierów i wynika z wielkości i modelu silnika. Średnica śruby odpowiada średnicy okręgu, jaki zataczają wierzchołki jej łopatek. Ta wartość jest określana podczas projektowania śruby napędowej i najczęściej wynika z potrzeby jej dopasowania do wielkości silnika, konstrukcji przekładni głównej, mocy silnika i prędkości obrotowej.
Skok śruby napędowej to teoretyczna odległość, wyrażona w calach, jaką śruba napędowa statku pokona w wodzie, wykonując jeden obrót. Jeżeli skok śruby wynosi 18 cali, to jeden obrót śruby powoduje jej teoretyczne przesunięcie do przodu o 18 cali. Zawsze jednak występują pewne straty, gdyż sprawność śruby zależy od jej kształtu, stanu wody i masy łodzi. Im są one mniejsze, tym efektywniej będzie pracowała śruba i przy danej prędkości obrotowej silnika łódź będzie poruszała się szybciej.
Mniejszy skok oznacza lepsze przyspieszenie, ale też mniejszą prędkość maksymalną. Większy skok przekłada się na gorsze przyspieszenie, ale i na większą prędkość maksymalną. Jeden cal skoku śruby odpowiada 150-200 obrotom silnika przy całkowicie otwartej przepustnicy (WOT). Gdy więc zwiększymy skok o 1 cal, to prędkość obrotowa zmniejszy się o 150-200 obrotów na minutę przy w pełni otwartej przepustnicy. Jeżeli zmniejszymy skok o 1 cal, to prędkość obrotowa zwiększy się o 150-200 obrotów na minutę przy w pełni otwartej przepustnicy.
Silnik napędzający daną jednostkę zawsze powinien pracować z zalecaną prędkością obrotową, która jest podana w instrukcji użytkownika. Praca silnika z prędkością obrotową spoza zalecanego zakresu może spowodować poważne jego uszkodzenia, a także utratę gwarancji.

Zakrzywienie łopat śruby zmniejsza poślizg i napowietrzanie – pozwala na montaż silnika wyżej na pawęży oraz zwiększenie trymu w celu uniesienia dziobu łodzi. Profil zakrzywienia płata śruby jest to zaokrąglenie kształtu płata śruby wzdłuż krawędzi natarcia od miejsca, w którym skok zwiększa się o 1/2 cala do wierzchołka łopaty.
Kąt natarcia śruby jest to kąt, pod jakim płat śruby jest nachylony w stosunku do osi piasty. Kąt natarcia równy 0 oznacza, że łopaty śruby są ustawione prostopadle do piasty. Łopaty śruby o większym kącie natarcia są bardziej pochylone ku tylnej części śruby. W przypadku śruby do napędowej o dużym kącie natarcia woda będzie dłużej spływała po jej łopatach, a kiedy silnik będzie umieszczony wyżej, śruba do łodzi będzie powodowała mniejsze napowietrzanie wody. Śruby napędowe o większym kącie natarcia wytwarzają większą siłę ciągu, która pomaga skuteczniej unosić dziób łodzi.
Aby poprawnie wybrać śrubę napędową w stosunku do silnika, należy też sprawdzić średnicę przekładni oraz liczbę frezów osi wału napędowego i porównać dane z parametrami technicznymi konkretnych śrub (dane dostępne w opisach produktów). Z dopasowaniem śrub napędowych pomogą też nasi specjaliści – zachęcamy do kontaktu z obsługą sklepu Boatshop.pl.
W praktyce śruby napędowe – do silników zaburtowych i stacjonarnych – są produkowane pod kątem określonych modeli konkretnych marek. W specyfikacji technicznej każdej śruby znajdziesz wykaz silników, z którymi będzie bez zarzutu współpracować. Może ich być wiele – i tak np. śruby napędowe Mercury współpracują również z modelami od Hondy, Suzuki czy Yamahy.
Wybierając śrubę jako zamiennik dla starej, najlepiej kierować się jej parametrami, gdy spisywała się bez zarzutu. Dla konkretnego silnika przy zadanej prędkości obrotowej śruby, chcąc uzyskać większą prędkość łodzi, warto wybrać śrubę o skok większą, ale należy pamiętać, że przy zwiększeniu skoku osiągniemy także wolniejsze obroty silnika (o około 200 RPM).
Specjaliści serwisu Boatshop.pl chętnie podzielą się wiedzą i doświadczeniem – wspólnie dobierzemy śrubę, która będzie dobrze dostosowana i spełni oczekiwania. W naszym sklepie skompletujesz także pozostałe wyposażenie łodzi i jachtu. Proponujemy m.in. osprzęt jachtowy, liny, układy sterowania, akcesoria silnikowe i wiele więcej. Dobre marki, sprawdzone rozwiązania i rozsądne ceny – zapraszamy!