liny żeglarskie rodzaje

Jakie rodzaje są rodzaje lin żeglarskich i gdzie są stosowane?  - 

Spójrzmy prawdzie w oczy: nawet najbardziej zapalonemu żeglarzowi trudno jest znać coraz to nowocześniejsze liny dostępne na rynku. Chociaż to najważniejszy element wyposażenia każdego pokładu, często traktuje się je po macoszemu. W poniższym tekście zagłębimy się w świat lin żeglarskich – rodzajów, materiałów, nowinek technicznych i nie tylko. Cała na maszt!

Liny żeglarskie – rodzaje materiałów

Pierwszą kwestią, na jaką z pewnością zwracasz uwagę, jest rodzaj materiału, jaki zastosowano do wykonania liny. I nic dziwnego – surowce na liny żeglarskie różnią się wytrzymałością mechaniczną, ceną, a także przyczepnością. Nierzadko dla żeglarzy liczy się również konkretny efekt wizualny – sprawdź, które z poniższych propozycji sprostają Twoim wymaganiom.

Liny z materiałów naturalnych

Liny naturalne są obecnie znacznie rzadziej stosowane niż liny sztuczne ze względu na podatność na warunki atmosferyczne, przetarcia, a także z powodu wyższej relatywnie ceny. Naturalne olinowanie jachtu wciąż ma jednak wielu zwolenników. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze włókna do produkcji lin.

  • Liny bawełniane są miękkie, gładkie i bardzo elastyczne, ale dość słabe. Łatwo chłoną wodę, dlatego mają tendencję do gnicia. Spisują się jako olinowanie ruchome.

  • Liny manilowe mają twarde włókna odporne na działanie wody morskiej oraz mikroorganizmy. Dzięki wysokiej wytrzymałości i elastyczności mogą być wykorzystywane jako cumy, liny kotwicze lub holownicze.

  • Liny sizalowe z włókien agawy sizalowej są twarde, ale mniej odporne na wilgoć niż manila. Cechują się dobrą wytrzymałością (na poziomie lin syntetycznych), zarówno na zużycie, jak i działanie substancji chemicznych.

Liny poliestrowe i z innych tworzyw sztucznych

Czy wiesz, że większość światowej produkcji lin opiera się na włóknach syntetycznych? Liny poliestrowe lub inne, w przeciwieństwie do materiałów naturalnych, cechują się olbrzymią wytrzymałością i warto wiedzieć, które z nich sprawdzą się w konkretnych funkcjach.

  • Liny polipropylenowe to najpopularniejsze liny sztuczne. Nie chłoną wody, są odporne na działanie środowiska i chemii. Do ich słabości należą jednak promieniowanie UV oraz tarcie.

  • Liny poliestrowe posiadają wysoką wytrzymałość na ścieranie, rwanie czy zginanie, a także działanie światła i mikroorganizmów. Słabo chłoną wodę. Zużycie objawia się mechaceniem, ale dzięki domieszce innych włókien można temu zapobiec.

  • Liny poliamidowe (nylonowe) – ich największą zaletą jest lekkość oraz elastyczność. Koniecznie trzeba także wspomnieć o niskiej cenie i odporności na promienie UV. Takie liny znajdziesz w naszej ofercie – najlepiej sprawdzają się jako cumy.

  • Liny aramidowe – włókno aramidowe cechuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, termiczną i pożarową, dlatego skutecznie zastępuje liny stalowe. Czyste liny aramidowe są sztywne, więc zazwyczaj sznury produkuje się z mieszanki włókien.

  • Liny dyneema zrobione są z włókien o ultra wysokiej masie cząsteczkowej. Oznacza to, że lina ma dużą odporność na ścieranie i niską tendencję do pobierania wilgoci – włókna dyneema są nawet piętnastokrotnie mocniejsze od lin stalowych. Z drugiej strony pod wpływem temperatury taka lina może zostać zerwana, a wystawiona na duże obciążenie – wydłuża się.

Konstrukcja lin żeglarskich

Wszystkie liny żeglarskie dostępne na rynku możesz także podzielić ze względu na ich konstrukcję. To bardzo ważne, ponieważ odmienne sploty gwarantują zróżnicowaną wytrzymałość. W zależności od grubości liny polipropylenowe lub inne składają się z kilku mniejszych części: włókna łączą się w żyły, żyły w lniska, a lniska w liny skręcane lub plecione.

Liny wykonane przez skręcanie

To najstarsza metoda wykonywania lin. Na rynku z dużym powodzeniem znajdziesz liny jachtowe z 3 lub 4 lnisk, prawo-, lewoskrętne, z rdzeniem albo bez. Chociaż kierunek splotu nie wpływa na wytrzymałość liny, im więcej skrętów na mniejszej długości, tym większa sztywność i większe wydłużenie przed zerwaniem. Liny kręcone zazwyczaj są zrobione z włókien naturalnych albo polipropylenu. Świetnie nadają się na cumę i kable kotwiczne.

Liny plecione

To o wiele bardziej wytrzymałe rozwiązanie w porównaniu do lin kręconych. Splatanie może odbywać się spiralnie, z rdzeniem, z jednego lub kilku materiałów – bogactwo możliwości sprawia, że te liny stosowane są na jachtach regatowych i pełnią wiele funkcji. Pamiętaj: im ciaśniejszy splot, tym sztywniejsza lina. Nawet sznury podwójnie plecione lub oplotowe (z plecionym rdzeniem) o małej średnicy charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie. Oplot zabezpiecza bowiem rdzeń przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem promieni UV, a ponadto zapewnia odpowiedni chwyt.

Liny kotwiczne a sztagi – zastosowanie lin

Specjaliści zalecają, aby rodzaj i grubość liny dopasować do wielkości jachtu. Jednak znając już materiały oraz sposób wykonania liny, można pokusić się o dopasowanie ich do zadań, jakie mają spełniać na pokładzie. Zapoznaj się z naszymi propozycjami poniżej!

Olinowanie ruchome jachtu:

  • Liny fałowe i kontrafałowe – elastyczne gumy (np. o szerokości 4 mm). Postaw na dość cienkie, liny żeglarskie, odporne na plątanie i skręcanie.

  • Liny szotowemiękkie liny w oplocie to najlepsze rozwiązanie. Taka lina do manewrowania żaglami może być wykonana z bawełny, poliestru lub polipropylenu.

  • Brasy – dobrze sprawdzają się sznury z rdzeniem z dyneemy. Oplot ochroni włókno przed wysoką temperaturą, a rdzeń skutecznie wzmocni całą linę.

Olinowanie stałe:

  • Wanty i sztagi – oprócz stali równie dobrym wyborem są liny dyneema w oplocie.

Inne liny:

  • Liny kotwiczo-cumownicze – grube liny naturalne do cumowania muszą być odpowiednio zabezpieczone przed gniciem. O wiele lepszym rozwiązaniem niż bawełna są więc włókna poliamidowe lub poliestrowe.

Liny polipropylenowe i nie tylko w ofercie Boatshop.pl

Jeśli szukasz dalszych informacji o linach żeglarskich, koniecznie odwiedź nasz sklep! Boatshop.pl to miejsce, w którym szybko odnajdziesz liny z włókien poliestrowych i innych cechujące się znakomitą odpornością na niekorzystne warunki atmosferyczne. Chętnie doradzimy Ci w doborze niezbędnego sprzętu – przekonaj się, zanim wypłyniesz!

FAQ

  1. Jaki materiał na nowe liny wykorzystuje się w produkcji?

Do tworzenia lin producenci wykorzystują zarówno materiały naturalne (bawełna, sizal lub manila) jak i tworzywa sztuczne (nylon, polipropylen czy aromatyczny poliester). Obydwa rodzaje lin mają swoje wady oraz zalety.

  1. Czy wszystkie liny na jachcie mają rdzenie?

Nie. Niektóre sznury kręcone i plecione są robione bez rdzenia. Warto jednak zauważyć, że liny plecione podwójnie charakteryzują się dużą odpornością na zużycie.

  1. Które liny najlepiej sprawdzają się na szoty?

Na szoty wybierz miękką, bawełnianą linę, która pomoże Ci w obsłudze pracującego żagla. Pamiętaj, aby koniec szota zakończyć metalową kauszą – wówczas lina posłuży Ci znacznie dłużej.

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies.

Akceptuj