Spójrzmy prawdzie w oczy: nawet najbardziej zapalonemu żeglarzowi trudno jest znać coraz to nowocześniejsze liny dostępne na rynku. Chociaż to najważniejszy element wyposażenia każdego pokładu, często traktuje się je po macoszemu. W poniższym tekście zagłębimy się w świat lin żeglarskich – rodzajów, materiałów, nowinek technicznych i nie tylko. Cała na maszt!
Liny żeglarskie – rodzaje materiałów
Pierwszą kwestią, na jaką z pewnością zwracasz uwagę, jest rodzaj materiału, jaki zastosowano do wykonania liny. I nic dziwnego – surowce na liny żeglarskie różnią się wytrzymałością mechaniczną, ceną, a także przyczepnością. Nierzadko dla żeglarzy liczy się również konkretny efekt wizualny – sprawdź, które z poniższych propozycji sprostają Twoim wymaganiom.
Liny z materiałów naturalnych
Liny naturalne są obecnie znacznie rzadziej stosowane niż liny sztuczne ze względu na podatność na warunki atmosferyczne, przetarcia, a także z powodu wyższej relatywnie ceny. Naturalne olinowanie jachtu wciąż ma jednak wielu zwolenników. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze włókna do produkcji lin.
-
Liny bawełniane są miękkie, gładkie i bardzo elastyczne, ale dość słabe. Łatwo chłoną wodę, dlatego mają tendencję do gnicia. Spisują się jako olinowanie ruchome.
-
Liny manilowe mają twarde włókna odporne na działanie wody morskiej oraz mikroorganizmy. Dzięki wysokiej wytrzymałości i elastyczności mogą być wykorzystywane jako cumy, liny kotwicze lub holownicze.
-
Liny sizalowe z włókien agawy sizalowej są twarde, ale mniej odporne na wilgoć niż manila. Cechują się dobrą wytrzymałością (na poziomie lin syntetycznych), zarówno na zużycie, jak i działanie substancji chemicznych.
Liny poliestrowe i z innych tworzyw sztucznych
Czy wiesz, że większość światowej produkcji lin opiera się na włóknach syntetycznych? Liny poliestrowe lub inne, w przeciwieństwie do materiałów naturalnych, cechują się olbrzymią wytrzymałością i warto wiedzieć, które z nich sprawdzą się w konkretnych funkcjach.
-
Liny polipropylenowe to najpopularniejsze liny sztuczne. Nie chłoną wody, są odporne na działanie środowiska i chemii. Do ich słabości należą jednak promieniowanie UV oraz tarcie.
-
Liny poliestrowe posiadają wysoką wytrzymałość na ścieranie, rwanie czy zginanie, a także działanie światła i mikroorganizmów. Słabo chłoną wodę. Zużycie objawia się mechaceniem, ale dzięki domieszce innych włókien można temu zapobiec.
-
Liny poliamidowe (nylonowe) – ich największą zaletą jest lekkość oraz elastyczność. Koniecznie trzeba także wspomnieć o niskiej cenie i odporności na promienie UV. Takie liny znajdziesz w naszej ofercie – najlepiej sprawdzają się jako cumy.
-
Liny aramidowe – włókno aramidowe cechuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną, termiczną i pożarową, dlatego skutecznie zastępuje liny stalowe. Czyste liny aramidowe są sztywne, więc zazwyczaj sznury produkuje się z mieszanki włókien.
-
Liny dyneema zrobione są z włókien o ultra wysokiej masie cząsteczkowej. Oznacza to, że lina ma dużą odporność na ścieranie i niską tendencję do pobierania wilgoci – włókna dyneema są nawet piętnastokrotnie mocniejsze od lin stalowych. Z drugiej strony pod wpływem temperatury taka lina może zostać zerwana, a wystawiona na duże obciążenie – wydłuża się.
LINA BOSMAN FI 10 NIEBIESKA
Zastosowanie: liny cumownicze, holownicze, ratownicze, pomocnicze
ZACISK LINY MIĘKKIEJ FI 12-13
Zacisk wykonany z wytrzymałego PCV odpornego na warunki atmosferyczne.
LINA POLIPROPYLENOWA FI 4 MM KOLOR
Wytrzymała na rozciąganie, zginanie i skręcanie, pływa na wodzie, jest miękka, odporna na działanie kwasów i zasad.
Konstrukcja lin żeglarskich
Wszystkie liny żeglarskie dostępne na rynku możesz także podzielić ze względu na ich konstrukcję. To bardzo ważne, ponieważ odmienne sploty gwarantują zróżnicowaną wytrzymałość. W zależności od grubości liny polipropylenowe lub inne składają się z kilku mniejszych części: włókna łączą się w żyły, żyły w lniska, a lniska w liny skręcane lub plecione.
Liny wykonane przez skręcanie
To najstarsza metoda wykonywania lin. Na rynku z dużym powodzeniem znajdziesz liny jachtowe z 3 lub 4 lnisk, prawo-, lewoskrętne, z rdzeniem albo bez. Chociaż kierunek splotu nie wpływa na wytrzymałość liny, im więcej skrętów na mniejszej długości, tym większa sztywność i większe wydłużenie przed zerwaniem. Liny kręcone zazwyczaj są zrobione z włókien naturalnych albo polipropylenu. Świetnie nadają się na cumę i kable kotwiczne.
Liny plecione
To o wiele bardziej wytrzymałe rozwiązanie w porównaniu do lin kręconych. Splatanie może odbywać się spiralnie, z rdzeniem, z jednego lub kilku materiałów – bogactwo możliwości sprawia, że te liny stosowane są na jachtach regatowych i pełnią wiele funkcji. Pamiętaj: im ciaśniejszy splot, tym sztywniejsza lina. Nawet sznury podwójnie plecione lub oplotowe (z plecionym rdzeniem) o małej średnicy charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie. Oplot zabezpiecza bowiem rdzeń przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz działaniem promieni UV, a ponadto zapewnia odpowiedni chwyt.
Liny kotwiczne a sztagi – zastosowanie lin
Specjaliści zalecają, aby rodzaj i grubość liny dopasować do wielkości jachtu. Jednak znając już materiały oraz sposób wykonania liny, można pokusić się o dopasowanie ich do zadań, jakie mają spełniać na pokładzie. Zapoznaj się z naszymi propozycjami poniżej!
Olinowanie ruchome jachtu:
-
Liny fałowe i kontrafałowe – elastyczne gumy (np. o szerokości 4 mm). Postaw na dość cienkie, liny żeglarskie, odporne na plątanie i skręcanie.
-
Liny szotowe – miękkie liny w oplocie to najlepsze rozwiązanie. Taka lina do manewrowania żaglami może być wykonana z bawełny, poliestru lub polipropylenu.
-
Brasy – dobrze sprawdzają się sznury z rdzeniem z dyneemy. Oplot ochroni włókno przed wysoką temperaturą, a rdzeń skutecznie wzmocni całą linę.
Olinowanie stałe:
-
Wanty i sztagi – oprócz stali równie dobrym wyborem są liny dyneema w oplocie.
Inne liny:
-
Liny kotwiczo-cumownicze – grube liny naturalne do cumowania muszą być odpowiednio zabezpieczone przed gniciem. O wiele lepszym rozwiązaniem niż bawełna są więc włókna poliamidowe lub poliestrowe.
Liny polipropylenowe i nie tylko w ofercie Boatshop.pl
Jeśli szukasz dalszych informacji o linach żeglarskich, koniecznie odwiedź nasz sklep! Boatshop.pl to miejsce, w którym szybko odnajdziesz liny z włókien poliestrowych i innych cechujące się znakomitą odpornością na niekorzystne warunki atmosferyczne. Chętnie doradzimy Ci w doborze niezbędnego sprzętu – przekonaj się, zanim wypłyniesz!
FAQ
- Jaki materiał na nowe liny wykorzystuje się w produkcji?
Do tworzenia lin producenci wykorzystują zarówno materiały naturalne (bawełna, sizal lub manila) jak i tworzywa sztuczne (nylon, polipropylen czy aromatyczny poliester). Obydwa rodzaje lin mają swoje wady oraz zalety.
- Czy wszystkie liny na jachcie mają rdzenie?
Nie. Niektóre sznury kręcone i plecione są robione bez rdzenia. Warto jednak zauważyć, że liny plecione podwójnie charakteryzują się dużą odpornością na zużycie.
- Które liny najlepiej sprawdzają się na szoty?
Na szoty wybierz miękką, bawełnianą linę, która pomoże Ci w obsłudze pracującego żagla. Pamiętaj, aby koniec szota zakończyć metalową kauszą – wówczas lina posłuży Ci znacznie dłużej.